Tarikh : 2 Mac 2011
Hari : Rabu
Kelas : 2 Ibnu Sina
Bilangan Pelajar : 33 orang
Mata pelajaran : Bahasa Arab komunikasi
Tajuk : Isnad Fiil Naqis.
Langkah/masa | Kandungan | Aktiviti | Alat Bantuan Mengajar |
Set Induksi (3minit) ء | Guru meminta para pelajar menyebut tasrif fiil madhi, mudhori’ dan amar dengan alunan muzik (1minit) | Pelajar menyebut tasrif fiil madhi, mudhori’ dan amar mengikut alunan muzik (2minit) | - Komputer - Projektor - Mikrofon |
Sesi pengajaran (90 minit) | - Guru menjelaskan tajuk dengan aktiviti yang telah dilakukan pelajar (2minit) - Guru memberitahu tajuk pengajaran (5minit) - Guru menerangkan secara menyeluruh makna, dan pembahagian tentang tajuk pengajaran (25minit) | - Guru meminta pelajar memberi contoh selain daripada ayat yang terdapat dalam buku (5 minit) - Guru membahagikan pelajar dalam kumpulan (2minit) - Pelajar diminta menyelesaikan beberapa soalan yang telah diberikan oleh guru dalam kumpulan (15minit) -Guru meminta setiap kumpulan membentangkan hasil mereka melalui kreativiti mereka (20minit) | -Gambar rajah. - Buku Teks - Papan Hitam -Kertas Mahjong. |
Refleksi | -Pelajar dapat mengetahui erti Fiil Naqis dan mengetahui cara menukar fiil kepada tasrif fiil madhi, mudhori’ dan amar - Pelajar dapat membezakan penggunaan setiap a’laqah dalam Fiil Naqis - Pelajar dapat mempelajari cara bina ayat berdasarkan penggunaan Fiil Naqis |
No comments:
Post a Comment